UTRUJENOST – vse pogostejša spremljevalka našega vsakdana

Vsak izmed nas se je vsaj enkrat v življenju srečal z utrujenostjo. Utrujenost ni bolezen, ampak normalno fiziološko stanje, ki nas opozarja na to, da telo potrebuje počitek. Kaže se na različne načine, med najpogostejšimi pa so: pomanjkanje energije, zaspanost, nemotiviranost, zmanjšanje koncentracije ter razdražljivost.

VZROKI

Razlogov za nastanek utrujenosti je več. V večini primerov gre za kombinacijo dejavnikov in ne le posamezen izoliran vzrok:

  • naporen in hiter tempo življenja,
  • stres,
  • premalo ali preveč telesne aktivnosti,
  • neuravnotežena prehrana,
  • pomanjkanje vitaminov v prehrani,
  • premalo pitja tekočine,
  • slabe spalne navade,
  • slabokrvnost,
  • posledica različnih bolezni

SPOMLADANSKA UTRUJENOST se pojavi na prehodu iz zimskega v pomladni letni čas. Gre za odziv telesa na nenadne spremembe vremena in temperatur. V zimskih mesecih so dnevi krajši, temperature nižje, manj smo izpostavljeni soncu in v telesu primanjkuje vitamina D.  V tem času smo tudi manj telesno aktivni, fizična kondicija oslabi, prehrana pa je bolj osiromašena.

REŠITVE

Pomagate si lahko že z majhnimi spremembami, ki jih lahko postopoma uvedete v svoj vsakdan.

  • Vzemite si vsaj 1 uro na dan, da se posvetite stvarem, ki vas osrečujejo.
  • Čim večkrat pojdite na svež zrak.
  • Bodite telesno aktivni 15-30 minut vsaj trikrat na teden.
  • Popijte vsaj 2l vode na dan.
  • Jejte uravnoteženo prehrano z dovolj vitamini in minerali.
  • Vsaj pol ure pred spanjem ne uporabljajte mobilnega telefona ali računalnika.
  • Vedno pojdite spat ob istem času.

 

POMOČ V LEKARNI

V boju proti utrujenosti so vam na voljo različni izdelki, s katerimi si lahko pomagate sami. Za izbiro pravega izdelka se oglasite v lekarni in se posvetujte z vašim farmacevtom, ki vam bo svetoval ter pomagal pri izbiri. Če se vaše težave po nekaj tednih še vedno ne bodo izboljšale  bo potreben obisk zdravnika.

Adaptogene rastline:

Najpomembnejša značilnost adaptogenih rastlin je njihova sposobnost, da se njihovo delovanje prilagodi potrebam telesa. Delujejo na povezave med možgani, molekularnimi mehanizmi in hormonskim sistemom. Predvsem imajo pomembno vlogo pri spopadanju s stresom, občutkom tesnobe ter zmanjšanju koncentracije. Ščitijo nas tudi pred bakterijami in virusi, uravnavajo nivo kisika glede na nadmorsko višino ter prilagajanju telesa na različne vremenske razmere. Glavni predstavniki te skupine so ašvaganda oz. indijski ginseng, maca ter šisandra.

Koencim Q10:

Koencim Q10 je telesu lastna snov, ki je prisotna v vsaki celici našega telesa. Igra ključno vlogo pri nastajanju celične energije, ki je osnova za delovanje celice oz. organizma. Prav tako deluje tudi kot antioksidant in ščiti telo pred prostimi radikali, ki so lahko povzročitelji številnih bolezni ter pospešujejo staranje. Proizvodnja koencima Q10 začne s starostjo upadati, zato je smiselno povečati njegov vnos z živili bogatimi s koencimom Q10 ali v obliki prehranskih dopolnil.

Vitamini skupine B (B-complex):

Skupino B-vitaminov sestavlja 8 vitaminov, ki imajo pomemben vpliv na naše razpoloženje ter delovanje možganov. Vitamini imajo različne vloge pri celičnem dihanju, celični presnovi, prenosu med živčnimi celicami in pretvorbi hranil v energijo, njihovo delovanje pa se med seboj dopolnjuje. Z uravnoteženo prehrano dobimo v telo vse potrebne B vitamine. Dodajanje viatminov B skupine se priporoča vsem, ki jih s hrano ne zaužijejo dovolj – vegani, vegetarijanci ter ljudje, ki uživajo enolično, nepolnovredno hrano. Potrebe po B-vitaminih so povečane pri nosečih in doječih ženskah, ženskah, ki jemljejo kontracepcijske tabletke, kadilcem.

Železo:

Eden izmed potencialnih vzrokov utrujenosti je pomanjkanje železa, ki ima pomembno vlogo pri prenosu kisika po telesu. Povečan vnos železa lahko dosežete z uživanjem hrane z visoko vsebnostjo železa, to so na primer: špinača, leča, soja, fižol. Lahko pa posežete po pripravkih z železom. Za optimalno absorpcijo železa poskrbite s sočasnim uživanjem vitamina C (pomarančni sok, limonada, vitaminski napitki).

POMOČ ZDRAVNIKA

Na osebnega zdravnika se obrnemo v primeru, ko utrujenost kljub počitku ter spremembam življenjskih navad ne mine ali pa traja zelo dolgo. Obisk zdravnika priporočamo tudi, če se stanje hitro slabša in če so poleg utrujenosti prisotne še druge zdravstvene težave. Mednje prištevamo:

  • povišano telesno temperaturo,
  • nepojasnjene bolečine,
  • otekle bezgavke,
  • hujšanje,
  • neredne krvavitve ter
  • poslabšanje drugih zdravstvenih problemov.

 

Barbara Lužnik, mag. farm.